Voor bepaalde vooruitbetaalde abonnementen kennen de OV-bedrijven een landelijke coulanceregeling. Wanneer je bij controle een boete krijgt opgelegd kun je, wanneer je over zo'n reisproduct beschikt, maximaal drie keer per jaar een verzoek indienen om deze boete kwijt te schelden. Dit kan uitsluitend schriftelijk via dit formulier.
De coulanceregeling voor een gemiste check-in geldt voor de volgende producten indien de gemiste check-in plaats vond gedurende de periode dat het abonnement recht geeft op vrij reizen:
- Studentenreisproduct (gedurende de vrij reizen periode van week of weekend, afhankelijk van het gekozen abonnement)
- OV-jaarabonnement
- OV Vrij
- Altijd Vrij (alle varianten)
- Weekend Vrij en Dal Vrij
- Netabonnement
- Kids Vrij
Zorg dat je in het bezwaarformulier de juiste OV-chipkaartgegevens noteert zodat we kunnen verifiëren of je inderdaad gebruik maakt van een van deze producten.
Let op: ook in deze gevallen dien je wel eerst de boete te betalen binnen 14 dagen alvorens het bezwaar in behandeling wordt genomen.